Istoria mașinilor-unelte

Ce este o masina-unealta?

Conform Wikipedia o masina-unealta este o masina pentru modelarea sau prelucrarea metalelor sau a altor materiale rigide, de obicei, prin taiere, alezare, macinare, forfecare, sau prin intermediul alte forme de deformare.

Masinile-unelte folosesc un fel de unealta prin intermediul careia se face taierea sau modelarea.

Toate masinile-unelte au unele mijloace de constrangere a piesei de prelucrat si ofera o miscare ghidata a partilor masinii. Astfel, miscarea relativa dintre piesa de prelucrat si unealta de taiere este controlata sau constransa de masina, cel putin intr-o oarecare masura, mai degraba decat să fie in intregime „in afara” sau „liber”.

Cateva lucruri despre masinile-unelte

Multi istorici ai tehnologiei considera ca masinile-unelte adevarate au aparut atunci cand traiectoria uneltelor a devenit pentru prima oara ghidata de o masina, intr-un fel sau altul, astfel incat, ghidarea data de om uneltei (cu mana, piciorul) nu a mai reprezentat singurul mod de a ghida procesul de taiere si formare.

Strungurile timpurii, cele care au precedat perioada medievala tarzie, precum si strungurile moderne de prelucrare a lemnului si rotile olarului pot sau nu pot sa cada sub aceasta definitie, in functie de modul in care se vede axul vagonului insusi.

Dar cele mai vechi inregistrari istorice ale unui strung cu control mecanic direct al traseului sculei de taiere sunt dintr-un strung cu surub, datand aproximativ din anul 1483. Acest strung „a produs suruburi filetate din lemn”.

Istoria masinilor-unelte

Precursorii masinilor-unelte au inclus burghiile de arc si rotile olarului, care existau in Egiptul antic înainte de 2500 î.Hr. si strunguri cunoscute ca existente în mai multe regiuni ale Europei, de la cel putin 1000 pana la 500 i.Hr.

Insa abia in Evul Mediu tarziu și in epoca iluminării acest concept de masini-unelte a început să evolueze. Ceasornicatorii din Evul Mediu si renascentisti, cum ar fi Leonardo da Vinci, au ajutat la extinderea mediului tehnologic pentru masinile-unelte industriale.

Pe perioada secololelor 18 si 19, in multe cazuri chiar si in secolul 20, cei ce construiau masinile unelte erau aceiasi oameni care le si foloseau pentru producerea bunurilor.

Totusi, datorita acestor oameni astazi am evoluat astfel incat sa avem producatori specializati pe masini unelte,producatori care isi doresc sa creeze masini unelte din ce in ce mai bune si mai performante, masini care sa fie puse in cele din urma spre vanzare.

Istoricii masinilor-unelte se concentreaza deseori pe o mana de industrii majore care au determinat cel mai mult dezvoltarea masinilor-unelte. In ordinea aparitiei istorice, acestea au fost armele de foc (arme de calibru mic si artilerie); ceasuri; masini pentru textile; motoarele cu aburi (stationare, maritime, feroviare si altele), masinile de cusut; biciclete; automobile si aeronave.

In aceasta categorie pot intra si alte exemple, insa toate aceste exemple au legatura directa cu exemplele pomenite mai sus.

Nevoile indeplinite de masinile-unelte

Masinile-unelte au fost necesare pentru a satisface o nevoie creata de masinile pentru textile în timpul Revoluției Industriale din Anglia incepand cu mijlocul pana la sfarsitul anilor 1700. Pana in acel moment masinile erau fabricatein principal din lemn, adesea cu angrenaje si arbori.

Creșterea mecanizarii a necesitat mai multe parti metalice, parti facute de obicei din fonta sau fier forjat. Fonta putea fi turnata in matrite pentru piese mai mari, cum ar fi cilindrii si roțile motoarelor, dar era dificil de lucrat cu un material a carui forma care nu putea fi modificata cu ajutorul ciocanului, spre deosebire de fierul forjat. Fier forjat care putea fi lucrat cu mana, prces lent si costistor a carui precizie era mai slaba.

Atat pentru astazi.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Copyright © 2019 Scepter Marketing. All rights reserved.